Довідка
Довідка
ЛКЛАУД ІД 325
Loading...

Самовизначення особистості. Соціалізація особистості

Дізнаємось

План:

Поняття соціалізації. Етапи соціалізації.

Суб’єкти та агенти соціалізації.

Соціалізація як ресурс формування громадянської ідентичності.



Особистість – це  сукупність соціальних і духовних властивостей людини, що залежать від її участі в суспільному житті та культурі і виявляються через її діяльність і спілкування.

Соціалізацією називається процес засвоєння культури (норм поведінки, цінностей, ідей, правил, стереотипів розуміння) і формування соціальних якостей, завдяки яким людина стає дієздатним учасником соціальних зв’язків, інститутів та спільнот.

Основними чинниками, що визначають процес формування особистості, є культурні зразки поведінки в соціальній групі, до якої належить людина, а також її суб’єктивний, унікальний особистісний досвід.

У процесі соціалізації виокремлюють певні етапи, які часто співвідносять з віковою періодизацією життя людини. Так, на формування особистості впливають біологічні фактори, оточення, загальні культурні зразки поведінки, але головним чином – груповий досвід і суб'єктивний, унікальний особистісний досвід. Ці фактори повною мірою виявляються у процесі соціалізації особистості у трьох стадіях:

– дотрудова соціалізація (раннє дитинство, період навчання);

– трудова соціалізація (активна участь у трудовій діяльності);

– післятрудова соціалізація.

На кожному етапі відбувається поступове формування власного «Я» особи. Людина не може один раз у дитинстві остаточно сформуватися так, щоб уже більше ніколи не змінюватися. Упродовж життя вона набуває все нових соціальних статусів й ролей, наприклад: студент, працівник, пенсіонер, дочка, мати, бабуся тощо. Ми часто переходимо з однієї групи в іншу, пристосовуючись до нових умов (наприклад, із сім’ї у школу, зі школи — на роботу). Також змінюється світ, у якому ми живемо, вимагаючи змін і від нас. Тому процес соціалізації відбувається впродовж усього життя людини — від народження і до глибокої старості. Особа засвоює різні соціальні норми, вживається у все нові соціальні ролі, вчиться взаємодіяти з іншими — і в цьому процесі формується її соціальне «Я».

У ході соціалізації виокремлюють певні кризові точки, коли відбувається своєрідний «злам» у житті людини. Коли виникає така гостра проблемна ситуація, що старі механізми розв’язання проблеми вже не діють, а нові — ще не готові, належно не освоєні. Зазвичай люди в такій ситуації відчувають розгубленість і тривогу: звичний уклад життя порушено, а яким буде новий, ще невідомо. У кожного можуть бути свої кризові ситуації: одруження, народження дітей, зміна місця роботи тощо.

2. Перебуваючи під впливом соціуму, людина виступає як об’єктом (сприймаючи вплив інших), так і суб’єктом соціалізації, виявляючи активність і самореалізуючись у середовищі, в якому живе. Людина як суб’єкт соціалізації створює і передає іншим власний досвід (знання про життя, суспільство й відносини між людьми). Під час такого двостороннього процесу індивід успішно соціалізується.

Осіб, які навчають людину культурних норм і допомагають їй засвоювати соціальні ролі, називають агентами соціалізації. Розрізняють агентів первинної соціалізації й агентів вторинної соціалізації.

Агенти первинної соціалізації — люди, які становлять найближче оточення особи (батьки, родичі, друзі). Агенти первинної соціалізації виконують багато функцій (наприклад, батьки щодо дитини можуть бути водночас вихователями, друзями, опікунами, учителями тощо), їхні функції взаємозамінні (батько за певних умов може взяти на себе виконання функцій матері щодо дитини). Водночас кожен агент дає індивідові в процесі соціалізації дещо унікальне, що може дати тільки він. Крім того, агенти первинної соціалізації не отримують грошової винагороди за виконання своїх обов’язків (батьки виховують тебе, а друзі дружать із тобою не тому, що за це отримують зарплатню).

Сім’я становить основу суспільства. В ній закладаються і передаються поміж поколіннями культурні традиції, цінності, звичаї, норми. Саме в сім’ї ми опановуємо основні життєві цінності та принципи, які неодмінно впливають на формування нашої ідентичності. Це перший і головний інститут соціалізації, через який ми упродовж життя засвоюємо основні соціальні знання та цінності, набуваємо вмінь, необхідних для життя в суспільстві. Сім’я є тим середовищем, у якому ми можемо отримати підтримку та пережити особисті періоди кризи, вчимося будувати партнерські стосунки. З огляду на це варто пам’ятати, що існують різні моделі сім’ї, і кожна формує власний спосіб життя, свою мікрокультуру та може трансформуватися з часом і зміною обставин. Отже, сім’я – це мініатюрна модель суспільства, клітина, з якої складається будь-яка держава.

Агенти вторинної соціалізації — це представники адміністрації навчального закладу, підприємства, партій, засобів масової інформації, церкви тощо. Контакти із цими агентами є зазвичай нечастими, менш тривалими, а їхній вплив, як правило, слабший, ніж в агентів первинної соціалізації. Кожен із них виконує не більше однієї-двох функцій, які є спеціалізованими, а тому не можуть бути взаємозамінними (наприклад, функції поліцейського і священика). Особливістю цих агентів є те, що вони зазвичай отримують грошову винагороду за виконання своїх функцій.

Установи, що впливають на процес соціалізації, спрямовують його, називають інститутами соціалізації. Вони розвивають особистість, розширюють її знання про світ, її розуміння того, якою є бажана й небажана соціальна поведінка. Різноманітні формальні організації та офіційні установи, такі як школа, армія, суд, церква, засоби масової інформації, партії відповідають за набуття специфічно-рольового знання, коли ролі прямо або побічно пов’язані з трудовою діяльністю.

Унікальний індивідуальний досвід.

Чому ж діти, які виросли у тій самій сім’ї, іноді доволі відрізняються одне від одного, навіть якщо вони мали подібний груповий досвід, тобто на них впливали ті самі агенти соціалізації? Тому що вони не мали повністю ідентичного групового досвіду, їхній досвід був подібним, але чимось і різнився. Варто також підкреслити, що картина індивідуального досвіду ускладнюється тим, що особистість не просто накопичує досвід, а й засвоює його. Кожна людина по-своєму, відповідно до власного досвіду, інтерпретує ті події, які відбуваються з нею, її близькими та знайомими. Ці події, немов цеглинки, з яких особистість вибудовує власну споруду.

Поміркуйте, які  агенти соціалізації  та  інститути соціалізації  впливають сьогодні на формування  вашої  особистості?

Який  унікальний індивідуальний досвід має кожен із вас?

3. Громадянська ідентичність — це самоототожнення особистості з громадянською спільнотою держави, а також усвідомлення себе членом громадянського суспільства.

У сучасному світі — складному, різноманітному, швидкозмінному і відкритому — людині доволі непросто здійснити громадянський вибір і прийняти ті чи інші громадянські норми.

Особливо це стосується молодих людей. Адже на них впливає не лише сучасна нестабільність суспільства та криза звичних норм і цінностей, а й об’єктивні труднощі юнацького самовизначення. Саме в юнацькому віці відбувається бурхливий розвиток процесів самосвідомості, становлення цілісного образу «Я», частиною якого є образ «Я —громадянин України». Громадянський аспект самосвідомості в юнацькому віці має вже доволі складну структуру: уявлення себе як громадянина своєї держави і пов’язані з цим уявлення про свої права й обов’язки, оцінка власних вчинків, рис вдачі з погляду системи суспільних та особистих громадянських цінностей. У молодіжному середовищі відбуваються складні процеси, які свідчать про зміну культурних цінностей попередніх поколінь.

Набуття особистістю таких якостей, як громадянська активність та відповідальність, цілком залежать від суспільного оточення.

Навчимось

Розуміти значення вислову «Що таке вищий рівень самореалізації. Визначати основні ознаки притаманні розвинутим особистостям? Порівняйти поняття «потреби» та «можливості». Складати схему ієрархії власних життєвих цінностей і пріоритетів. Пояснювати,що таке мобільність, адаптивність, креативність Наводити приклади соціальної мобільності в сучасному суспільстві.

Матеріали

Доступно тільки для зареєстрованих користувачів

Проблемні питання
  • Доступно тільки для зареєстрованих користувачів

Тест

Доступно тільки для зареєстрованих користувачів

Д.з.

Доступно тільки для зареєстрованих користувачів

Тема
1 лекції
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Загальнонаціональна хвилина мовчання за загиблими внаслідок збройної агресії рф проти України
60